Yhteiskuntavastuuraportti ja vuosikertomus 2014

Naapurit ja Loton uudistus markkinoinnin kärkenä

Veikkauksen vuoden merkittävimpiä markkinointi- ja viestintätoimenpiteitä oli uuden Naapurit-pelin tunnetuksi tekeminen sekä yhtiön suosituimpaan peliin, Lottoon tuodun Tuplaus-ominaisuuden lanseeraus. 

Veikkaus käytti tuotemainontaan 18,3 milj. euroa (+6,5 %) katsausvuonna, joka oli 0,9 % yrityksen liikevaihdosta (+0,0 %-yksikköä). 

Arpajaislakiin kirjatut markkinointirajoitukset pitävät sisällään haitallisten pelien markkinointikiellon sekä laittomien rahapelien tarjoamisen kiellon. Veikkaukselle rajoitukset merkitsevät muun muassa sitä, että vedonlyönnistä sekä nettiarvoista ja -peleistä ei tehdä tuotemainontaa. Näistä peleistä voidaan antaa tuoteinformaatiota. 

Markkinoinnin eettiset ohjeet ovat luettavissa veikkaus.fi:ssä. Raportointikaudella Veikkaus sai yhden markkinointiviestintään liittyvän huomautuksen Mainonnan eettiseltä neuvostolta elokuussa. Kyseessä oli Veikkauksen nettisivuilla ja Youtube-kanavassa esillä ollut jalkapallon MM-kisaveikkausta mainostava video, jonka todettiin olevan hyvän maun vastainen. Veikkaus poisti videon omista kanavistaan saatuaan yleisöpalautetta asiasta.

Luotettavaa ja avointa viestintää

Veikkaus tarjoaa avoimella viestinnällä tietoa yhtiöstä, pelituotteista ja muutoksista. Yhtiön viestintä on aktiivista ja ajantasaista median edustajille, asiakkaille, myyjille ja muille sidosryhmille. Markkinoinnissa ja viestinnässä peleistä ja voittamisen todennäköisyyksistä kerrotaan avoimesti. Rahapelaaminen on sattumanvaraista toimintaa, jossa lopputulosta ei voida varmuudella tietää etukäteen.

Määrällisesti suurin osa Veikkauksen saamasta julkisuudesta liittyy peleihin, mutta Veikkaus on yhteiskunnallisen asemansa vuoksi mukana myös sellaisissa keskusteluissa, jotka eivät suoraan koske yhtiötä itseään.

Vuoden aikana Veikkaus lähetti lähes 600 erilaista tiedotetta. Mediaosumia kertyi lähes 3 700 kappaletta (mediaseurannassa mukana suurimmat sanomalehdet, paikallislehdet, aikakauslehdet sekä radioiden ja television uutislähetykset). Mediaosumista 95 % oli sävyltään myönteisiä tai neutraaleja.