Yhteiskuntavastuuraportti ja vuosikertomus 2014

Verkkopelaaminen jatkaa kasvuaan

Verkkopelaamisen kasvu jatkui vahvana, kun yhä useampi Veikkauksen asiakas pelaa pelinsä netissä.

Veikkauksen myynnistä 40 % tuli verkosta. Verkkokaupan liikevaihto oli 789,56 milj. euroa (674,30 milj. euroa, +17 %). Mobiilipelaamiselle vuosi 2014 merkitsi läpimurtoa: osuus verkkokaupasta nousi noin 15 prosenttiin.

Digitaalisissa kanavissa asioi viikoittain keskimäärin yli 413 000 ostavaa asiakasta (+7 %). Veikkaus.fi on viikoittaisilla asiakasmäärillä ja tuotolla mitattuna Suomen suurimpia kuluttajaverkkokauppoja. Suosituimmat pelit olivat Pitkäveto, Lotto ja eBingo.

Lisääntyvä verkkoasiointi vaatii palvelun jatkuvaa teknistä kehittämistä. Katsausvuoden aikana Veikkauksen verkkosivut muun muassa uudistettiin lähes kokonaan responsiivisiksi. Pelisivuja kehitettiin analytiikkaperusteisesti nopeammiksi ja helppokäyttöisemmiksi, ja niiden sisältöä kohdennettiin asiakkaan käyttäytymisen perusteella. Asiakasviesteillä tavoiteltiin entistä parempaa palvelua ja asiakaskokemusta kohdentamalla viestien sisältöjä asiakkaan tarpeiden perusteella.

Kohti henkilökohtaisempaa pelipalvelua

Vuonna 2014 aloitettiin monia pilotteja, joita laajennetaan vuonna 2015. Pelisivujen personointia kehitetään edelleen, jotta asiakas kokee saavansa henkilökohtaista pelipalvelua. Tavoitteena on edelleen helpottaa ja nopeuttaa pelaamista ja parantaa asiakaskokemusta sekä tarjota asiakkaalle tuotteita ja palveluita, joista hän on kiinnostunut.

Veikkaus on edelläkävijäyritysten joukossa digitaalisen mainonnan ohjelmallisessa ostamisessa, jossa viestit voidaan kohdentaa reaaliaikaisesti asiakkaan käyttäytymisen perusteella. Tarkan mittaamisen ja raportoinnin avulla mainontaan käytetyt panostukset pystytään käyttämään mahdollisimman tehokkaasti.